Corpul ca obiect de consum

Corpul nostru nu mai este pur și simplu un corp biologic, un organism ci devine prima noastră etichetă cu care ne prezentam în societate. Corpul evocă normele sociale, conduitele admise de societate, ierarhiile sociale și intențiile de ordin sexual. Corpul a devenit un obiect de narcisism și prestigiu acesta fiind și laitmotivul tuturor publicațiilor de fashion și al reclamelor. Toate producțiile publicitare sunt însoțite de imaginea aproape anorexică a corpului în cazul fetelor și de Complexul lui Adonis pentru bărbații care apar în aceste reclame. Mania de a avea un corp de invidiat a deschis numeroase uși într-o industrie a frumosului care s-a dezvoltat exponențial în ultimi ani. Începând cu banalele tatuaje, piercing-uri până la chirurgie plastică, auto-mutilări, diete restrictive și liposucție, toate menite să amplifice funcțiile corpului, să îl determine să se conformeze cu idealul și să răspundă cerințelor „utilizatorului”.

Astfel corpul modern s-a transformat într-un obiect estetic care poate fi pictat, îmbrăcat, epilat, străpuns și încorsetat; un obiect social de dresat, disciplinat și inhibat; un obiect economic de exploatat și consumat și un obiect sexual pentru a seduce și a fi sedus.

Într-un studiu realizat în 1984 privind reprezentarea socială a corpului, peste 50% au considerat că înfățișarea joacă un rol esențial în reușita socială, astăzi procentul se apropie de 95% conform Biroului Național de Statistică.

În zilele noastre s-a făcut trecerea de la un corp frumos la un „corp mereu tânăr”, zilnic ne sunt prezentate în media produse de întinerire de la suplimente alimentare, creme și tratamente cu ozon, la terapii alternative pentru întinerire și până la deja banala intervenție pentru ștergerea ridurilor. Multitudinea de opțiuni și aglomerarea de mesaje complică viața corpului și a individului, obligat să întrețină acest „bun de consum” la parametri ceruți de societate. Rețelele de socializare intensifică acest comportament oferind diverse modalități de expunere a corpului și amplificând modelul de corp seducător, lansat de către dictatura estetici. Cu cât corpul devine la nivel de reprezentare mai vizibil cu atât corpul „real”  suferă mai multă presiune. Individul contemporan pare să nu mai fie echipat în fața inevitabilului, boală, bătrânețe și moarte. Relația individului cu corpul fiind mai de grabă una de leasing decât una definitivă.

Lumea modernă găsește tot mai greu de acceptat ipostazele deviante ale corpului cu toate că societatea de consum în care trăim i-a împins pe cei care nu respectă noile politici de idealizare a corpului la abandon, lăcomie sau delăsare fiind aspru judecați prin excluderea  socială.

Ideea de „corp trăit” îi aparține lui Merleau-Ponty care susține că suntem și avem un corp, ce reprezintă un obiect al privirii pentru ceilalți și un subiect al individului. Ne trăim trupul, ne luptăm cu el și îl adaptăm în funcție de cerințele și expectațiile sociale sau personale.

„Modernitatea aduce corpul în prim plan și face din el incinta subiectului, locul limitării și al libertății sale, obiectul privilegiat al unei modelări și al unei voințe de control”

În ciuda mediatizări tot mai mari a tulburărilor alimentare în majoritatea revistelor găsim același corp slab, bine lucrat și înfrumusețat cu botox, astfel suntem puși în situația de a nu avea de unde alege modele sociale reale care să modeleze societatea viitorului. Adolescentele nu își doresc să fie mame, soții sau bune gospodine, ele își doresc să fie suple, competitive și speciale. Dacă au crescut și lumea a devenit complicată, ele tot o pot controla și indirect îi controlează pe cei din jurul lor, țin diete sau nu mănâncă deloc și ele cred că controlează această lume și prin grija pe care ceilalți le-o arată îi țin sub control. Astfel corpul devine un câmp central de luptă,  o zonă conflictuală ce trebuie ținută sub control, suprimată și micșorată în ipostaza în care trupul reprezintă un obiect personal ce reflectă raporturile sociale nesatisfăcătoare.

Sexy nu este o dimensiune, fiecare calorie nu este un câmp de luptă. Valoarea ta nu este măsurată în kilograme
Anunțuri

Un gând despre &8222;Corpul ca obiect de consum&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s